Ι. Ζορμπά: Ειδική Διαταραχή της αναγνωστικής ικανότητας


 Υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό μαθητών που παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες στην ανάγνωση. Αναλυτικότερα, 3.5 – 5% του σχολικού πληθυσμού έχει προβλήματα στην ανάπτυξη του λόγου, τα οποία συνδέονται με τις μαθησιακές δυσκολίες, ενώ και το 25% των παιδιών παρουσιάζουν διάφορους τύπους μαθησιακής δυσχέρειας. Από αυτές 4 – 5% είναι σοβαρές και ειδικές διαταραχές, ενώ 10 – 15% πιο ελαφρές.

Η ανάγνωση κατανοείται ως διαδικασία αναγνώρισης λέξεων, προτάσεων και γενικότερα της μορφής και του νοήματος του γραπτού λόγου. Με τον όρο αναγνώριση περιγράφεται η ετοιμότητα του ατόμου να προσδιορίσει <<κάτι>> στη μνήμη του, να το θυμάται.

          Υπάρχει δηλαδή ως παράσταση στη μνήμη, την ανασύρει, τη συγκρίνει με την καινούργια παράσταση του ερεθίσματος και τελικά την ταυτίζει. Επομένως αναδεικνύεται ο ρόλος της μνήμης και συγκεκριμένα της     βραχύχρονης ιδιαίτερα σημαντικός.

Η ανάγνωση περιλαμβάνει τη φωνολογική κωδικοποίηση, τη συσχέτιση ανάμεσα στους φθόγγους και τις λέξεις και τέλος την κατανόηση. Ένα παιδί με δυσκολίες στην ανάγνωση παρουσιάζει :

Αντικατάσταση φθόγγων με ηχητικές ή οπτικές ομοιότητες (φ-β, π-τ)

Παραλείψεις φθόγγων μέσα σε λέξεις

Αντιστροφές φθόγγων

Αντιμεταθέσεις φθόγγων άστοχο

Άστοχο τονισμό

Προσθήκη φθόγγων ή ακόμα και συλλαβών

Παραλείψεις

Υπερπήδηση λέξεων ή σειράς

Συλλαβισμός

Διπλές αναγνώσεις

Δυσκολίες στην κατανόηση του κειμένου.

Είναι σημαντικό όταν το παιδί στην πρώτη δημοτικού να παρακολουθείται η εξέλιξη του μέχρι το τέλος της χρονιάς πρέπει οπωσδήποτε να έχει κατακτήσει όλα τα στάδια της αναγνωστικής διαδικασίας. Αν το σχολείο σας επισημάνουν ότι δυσκολεύεται αρκετά και ότι δεν συμβαδίζει με τους συμμαθητές του απευθυνθείτε σε Λογοπεδικό έτσι ώστε να ελεγχθεί για ποιο λόγο συμβαίνει αυτή η καθυστέρηση και να ξεκινήσει το παιδί θεραπεία.

Ιωάννα Γ. Ζορμπά

Λογοπαθολόγος – Λογοπέδικος M.sc.

Αθ. Διάκου 28 Τρίκαλα

Τηλ. 24310-37003, 6972694148

Προηγούμενο άρθρο Σε Καλαμπάκα και Πύλη ο Ν. Λέγκας
Επόμενο άρθρο Διέρρηξε φαρμακείο αλλά τραυματίστηκε!