Ιωάννα Ζορμπά: «Πώς μαθαίνω;»


Η μάθηση είναι μια διαδικασία που καλύπτει όλη την ζωή του ατόμου. Κάθε άτομο έχει τον δικό του τρόπο μάθησης, και γι’αυτό υπάρχουν διαφορές στα αντανακλαστικά και στις συμπεριφορές καθενός. Γι’αυτό τα νέα οπτικοακουστικά εποπτικά μέσα για κάποιους είναι ενδιαφέρον και ελκυστικά ενώ για άλλους βαρετά και τους προκαλούν απέχθεια.

Η μάθηση είναι μια προσωπική διαδικασία και κανείς δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον άλλο στη μάθηση. Επειδή λοιπόν είναι μια προσωπική εμπειρία που συνδέεται με την εξέλιξη του ανθρώπου επηρεάζεται από τις βιολογικές και ψυχολογικές αλλαγές του κάθε ατόμου. Ο καθένας από εμάς μπορεί να υιοθετήσει τον κατάλληλο τρόπο μάθησης ανάλογα με τις ικανότητες του.

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι μάθησης. Αυτοί οι τύποι μάθησης είναι τα χαρακτηριστικά που περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει ένα άτομο. Η θεωρία των τύπων μάθησης μέσω της εμπειρίας, ως μια κυκλική διαδικασία δομημένη σε τέσσερις φάσεις: αποκτώ μια εμπειρία, την επαναλαμβάνω, εξάγω συμπεράσματα και σχεδιάζω τα βήματα που θα ακολουθήσω. Η διαδικασία αυτή διεξάγεται σε όλη την διάρκεια της ζωής του ατόμου. Οπότε δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι τα έχουμε μάθει όλα και δεν υπάρχει πα τίποτα για να μάθουμε.

Ποιοι είναι όμως οι τρόποι που μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας για να μάθουν;

Πρώτα απ’όλα πρέπει να τα ενθαρρύνουμε για να ρωτάνε. Όσο κουρασμένοι και αν είμαστε δεν πρέπει να μην ασχοληθούμε μαζί τους, όσο απλό και αν είναι το περιεχόμενο της ερώτησης που μας κάνουν δεν πρέπει να μπούμε στη διαδικασία να σκεφτούμε ότι θα απαντήσουμε αργότερα γιατί δεν είναι κάτι σοβαρό αυτό που ρωτάνε. Αν δεν δώσουμε σημασία εκείνη την στιγμή και αν η στάση μας είναι αυτή αποθαρρύνουμε το παιδί, το μπλοκάρουμε και του δημιουργούμε την αίσθηση της αναβλητικότητας και της αδιαφορίας.

Είναι πολύ βασικό λοιπόν να ανταποκρινόμαστε άμεσα στις ερωτήσεις του καθώς και να απαντάμε με απλές λέξεις.

Εξίσου σημαντικό είναι να μην διορθώνουμε, κατά τη διάρκεια της ερώτησης, το παιδί. Για παράδειγμα το παιδί μπορεί να κάνει αρθρωτικά λάθη σε κάποιες λέξεις.

Καλό είναι πρώτα να απαντήσουμε την ερώτηση και μετά να του πούμε ότι κάποιες λέξεις δεν ακούστηκαν καλά και να τις επαναλάβουμε αργά για να τις ακούσει καθαρά το παιδί χωρίς όμως να έχουμε την απαίτηση να τις επαναλάβει και χωρίς να χρησιμοποιούμε τις λέξεις ‘’σωστό’’ – ‘’λάθος’’. Δεν πρέπει να του δημιουργηθεί η αίσθηση ότι θα μπαίνει στη διαδικασία μετά, αν κάνει κάτι λάθος, να κάνει ένα είδος ‘’μαθήματος’’.

Μεγάλη σημασία έχει να τα αφήνουμε να αμφισβητούν την απάντηση μας, να κάνουμε διάλογο μαζί τους και να τα αφήνουμε να αντικρούσουν τα επιχειρήματα μας. Είναι πολύ βασικό να ακούμε τι έχουν να μας πουν.

Ξεκινήστε από πολύ μικρή ηλικία να ενθαρρύνεται και να προτρέπεται τα παιδιά να μάθουν. Δείτε τα τους αρέσει να κάνουν και γίνεται αρωγός στις προσπάθειες τους για να πετύχουν.

 

 

Ιωάννα Γ. Ζορμπά

Λογοπαθολόγος – Λογοπέδικος M.sc.

Αθ. Διάκου 28 Τρίκαλα

Τηλ. 24310-37003, 6972694148

 

 

Προηγούμενο άρθρο Ν. Λέγκας: Στον “αέρα” και τα Πυροσβεστικά Κλιμάκια Φαρκαδόνας και Πύλης
Επόμενο άρθρο Σύλληψη τεσσάρων ατόμων για εμπρησμό κατ’ εξακολούθηση σε κάδους απορριμάτων