Χρ. Μαγκούφης: Ρυθμίσεις για την ανάπτυξη και την δημοσιονομική εξυγίανση


 Στο Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Ρυθμίσεις για την ανάπτυξη και την δημοσιονομική εξυγίανση. Θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών, Πολιτισμού και Τουρισμού και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης», και κατά τη συνεδρίαση στην ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ της Βουλής, ο κος Μαγκούφης Χρήστος τοποθετήθηκε όπως παρακάτω.

 Το παρόν πολυνομοσχέδιο, είναι ένα σχέδιο το οποίο στοχεύει στην εξασφάλιση ικανού δημοσιονομικού αποτελέσματος μακροπρόθεσμης διάρκειας για την εθνική οικονομία μέσω:

          Πρώτον, του καθορισμού του πλαισίου για τις τουριστικές επενδύσεις με ειδική πρόβλεψη για σύνθετα τουριστικά καταλύματα και της απλοποίησης των διαδικασιών αδειοδότησης τουριστικών επενδύσεων.

          Δεύτερον, της αντιμετώπισης εκκρεμών ζητημάτων στην συνταξιοδοτική, φορολογική και τελωνιακή νομοθεσία καθώς και θεμάτων του Υπουργείου Οικονομικών. Θεμάτων λειτουργίας της Τράπεζας της Ελλάδος αλλά και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

          Τρίτον, της ρύθμισης της αγοράς των τυχερών παιγνίων και παράμετροι και διαδικασίες που διέπουν τα παίγνια και τα στοιχήματα, είτε μέσω ειδικών μηχανημάτων είτε μέσω του διαδικτύου.

Τα θέματα που αντιμετωπίζονται με τα κεφάλαια Α και Β του πρώτου μέρους αφορούν, τη λήψη άμεσων μέτρων αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος υπό βοηθητικά στο συγκριτικό πλεονέκτημα του φυσικού περιβάλλοντος με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων και την αύξηση της εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού. Έτσι προστίθενται στις κατηγορίες τουριστικών καταλυμάτων τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα, ξενοδοχειακές μονάδες που αναγείρονται σε συνδυασμό με τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες με απώτερο στόχο την προσέλκυση αλυσίδων επώνυμων ξενοδοχείων, την αύξηση την εποχικότητας, την αύξηση της μέσης δαπάνης ανά επισκέπτη, την αύξηση του αριθμού των ξενοδοχείων υψηλής ποιότητας υπηρεσιών και υποδομών.

Επιτρέπεται στις κατοικίες που περιλαμβάνονται στα τουριστικά καταλύματα, η σύσταση διευρυμένων ιδιοκτησιών, οριζοντίων και καθέτων και η μεταβίβαση σε τρίτους ενοχικών και εμπράγματων δικαιωμάτων από τις νόμιμες προϋποθέσεις, ενώ 35% της συνολικά δομούμενης επιφάνειας μπορεί να πωληθεί ή να εκμισθωθεί μακροχρόνια. Εισάγονται ρυθμίσεις για τις περιοχές ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης. Συνιστάται στον ΕΟΤ, υπό τον Γενικό Γραμματέα, ειδική υπηρεσία εξυπηρέτησης και αδειδότησης τουριστικών επενδύσεων στο πρότυπο της υπηρεσίας νέας τάσης και εντός αυτής της υπηρεσίας πολεοδομικό γραφείο αρμόδιο για την έκδοση και αναθεώρηση οικοδομικών αδειών, έλεγχο μελετών για τα κύρια τουριστικά καταλύματα δυναμικότητας άνω των 300 κλινών και τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα και εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής ανεξαρτήτους μεγέθους.  

Ακόμη ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τα ξενοδοχεία κλασικού τύπου τα τύπου-μοτέλ και αυτά των επιπλωμένων διαμερισμάτων, ενώ ειδικό ετήσιο τέλος 5% της αντικειμενικής αξίας αφορά στα εγκαταλελειμμένα, κατατίθεται σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «πράσινου ταμείου» και την ρύθμιση ειδικών λογαριασμών με την ονομασία ταμείου περιβαλλοντικού ισοζυγίου και διατίθεται για προγράμματα και δράσεις περιβαλλοντικής αποκατάστασης και προστασίας χωρών με ιδιαίτερη πολιτιστική, τουριστική, και ιστορική σημασία εντός του ΟΤΑ που ανήκουν τα εγκαταλειμμένα τουριστικά καταλύματα.

Είναι φανερό ότι η επίτευξη ικανού αποτελέσματος προωθείται με περαιτέρω διαρθρωτικά μέτρα, για την ανάπτυξη και δημοσιονομική εξυγίανση, που περιλαμβάνονται στο παρόν σχέδιο νόμου.

Θα ήθελα στο σημείο αυτό, κύριε Υπουργέ, να επαναφέρω σε δημόσια συζήτηση και να θέσω υπόψη σας μία παλαιότερη πρότασή μου, που αντανακλά στην όχι και τόσο πολύπλοκη άντληση της ελληνικής τουριστικής εποχικότητας, στην προσέλκυση ιδιαίτερου κοινού, στην αύξηση της μέσης δαπάνης ανά επισκέπτη και επαγωγικά στην αύξηση του αριθμό των ξενοδοχείων υψηλής ποιότητας υπηρεσιών και υποδομών.

Την πρόταση αυτή είχα καταθέσει το φθινόπωρο του 2010 στη σύνοδο του εθνικού συμβουλίου του ΠΑ.ΣΟ.Κ.. Είναι ένα δημοσιονομικό μέτρο υποστηριζόμενο από διακρατικές συμφωνίες, που εν τάχει, προέβλεπε στη δημιουργία ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης κέντρων υποδοχής και παροχής υπηρεσιών υγείας και ευζωίας σε άτομα τρίτης ηλικίας προερχόμενα από τις πλούσιες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε συνεργασία με τα ασφαλιστικά ταμεία των χωρών τους. Νομίζω ότι αυτό το θέμα θα πρέπει να το δείτε, να γίνει μία συμφωνία και να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα για όλους.

Είναι στο χέρι σας, κύριε Υπουργέ, να το προχωρήσετε αυτό το θέμα, καθότι ούτε ο ΣΕΤΕ θα την αποδοκίμαζε, ούτε οι υπάρχουσες εταιρείες ελληνικών ή μη συμφερόντων θα έβλεπαν με δύσπιστο μάτι μία τέτοια συνεργασία, αφού το κράτος ουσιαστικά θα οριοθετούσε με τα ασφαλιστικά ταμεία των ενδιαφερομένων θεραπευτικές ανάγκες των ηλικιωμένων ευρωπαίων, για προγράμματα θάλασσα, θέρμα ή σπα και θα επιμέριζε κλίνες σε ξενοδοχειακές μονάδες εκτός σεζόν.

Οι tours operators θα ήταν επίσης ευχαριστημένοι, αφού θα επιμηκύνονταν η τουριστική τους περίοδος και τα τσάρτερ τα δρομολόγια, θα μπορούσαν να συνεχίσουν με χαμηλό κόστος πτήσεις και μεταφορά των ενδιαφερομένων, στους ελληνικούς προορισμούς του καλοκαιριού.

Επανέρχομαι όμως στο νομοσχέδιο. Στο κεφάλαιο Γ και Δ από το δεύτερο μέρος, τροποποιούνται και αποσαφηνίζουν διατάξεις, που αφορούν την υφιστάμενη συνταξιοδοτική και ασφαλιστική νομοθεσία των εργαζομένων στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα. Εξαιτίας των θεσμών μετατάξεων προέκυψε όπως ήταν φυσικό, η ανάγκη αντιμετώπισης ζητημάτων σχετικά με το ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό σύστημα των μετατασσομένων.

Ενώ, ακόμη η σημερινή διάρθρωση της Γενικής Διεύθυνσης Συντάξεων δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες του ισχύοντος συστήματος, αφού αυξάνεται ο χρόνος εξέτασης υποθέσεων αρμοδιότητάς της, καθώς και το λειτουργικό και το διοικητικό της κόστος. Έτσι επανακαθορίζονται αρμοδιότητες, τροποποιούνται και τις πληρώνουν οι διατάξεις μειώνονται σε έξι μήνες από ένα έτος που ήταν σήμερα η προθεσμία άσκησης σε όλον τον ενδίκων μέσων κατά πράξεων κανονισμού σύνταξης.

Το κεφάλαιο Ε, τροποποιείται το καταστατικό της Τραπέζης της Ελλάδος και προστίθεται στις αρμοδιότητες της η εποπτεία ασφαλιστικών επιχειρήσεων, μια και που από πέρυσι έχει διαφανεί και υπογραμμιστεί η παρούσα ανάγκη, εξαιτίας του ασφαλιστικού σκανδάλου που είχε ταράξει την ελληνική κοινωνία και προβλέπεται ότι για την ικανοποίηση από το εγγυητικό κεφάλαιο ζωής το 70% του μέρους της απαίτησης που δεν αναλαμβάνεται από ανάδοχο το ελληνικό δημόσιο δύναται να χορηγεί δάνεια προς αυτό μέχρι και του συνολικού ποσού των 200 εκατομμυρίων ευρώ, με την έκδοση και παράδοση αντί μετρητών ομολόγων αντίστοιχης αξίας.

Η εξόφληση του δανείου γίνεται σε δέκα άτοκες ετήσιες δόσεις με περίοδο χάριτος 8 ετών από την ημερομηνία καταβολής της πρώτης δόσης το δημόσιο αποκτά αυτοδίκαια ενέχυρο τα 2/3 των συνολικών εσόδων του ιδιωτικού κεφαλαίου ζωής, που προέρχονται από τις εισφορές προς αυτό.

Στο κεφάλαιο ΣΤ, ρυθμίζονται φορολογικά και τελωνειακά θέματα. Δίνεται χρόνος ενός μηνός για την τακτοποίηση εκπρόθεσμα ή ημιτελών δηλωθέντων εισοδημάτων και ακινήτων, ενώ καταργούνται από 1/9/2011 οι διατάξεις του άρθρου 4 του νόμου 3610/2007 για τα κίνητρα της εθελοντικής συμμόρφωσης.

Ρυθμίζονται επίσης στα χρέη πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων ΟΤΑ, νομικών προσώπων και επιχειρήσεων που ανήκουν σε ΟΤΑ και το σύνολο της οφειλής και όχι μέρους. Σχετικά με τους ΟΤΑ θα ήθελα να τονίσω την αναγκαιότητα ρυθμίσεων και πρέπει να προβεί η Κυβέρνηση σε νομοθετική πρωτοβουλία προς τούτο, για την αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας, ούτως ώστε, οι ΟΤΑ να ξεχρεωθούν και να μπορέσουν με αυτόν τον τρόπο να πορευτούν καλύτερα στο μέλλον.

Στο κεφάλαιο Ζ, μειώνονται κατά 20% τα μισθώματα που καταβάλλει το ελληνικό δημόσιο και οι οριζόμενοι φορείς του δημόσιου για την μίσθωση ακινήτων, στα οποία στεγάζονται οι υπηρεσίες τους. Η μείωση υπολογίζεται στο ύψος της χρήσης Ιουλίου 2010 και απαγορεύεται η όποια αναπροσαρμογή μέχρι 30 Ιουνίου 2013.

Με το κεφάλαιο Η, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την αγορά παιγνίων. Με κυρίαρχους στόχους την αντιμετώπιση του κατακερματισμού του ερασιτεχνικού περιβάλλοντος ελέγχου, εποπτείας και διαχείρισης των παιγνίων που έχει δημιουργήσει στρεβλώσεις, τα ηλεκτρονικά και διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια που δρουν ανεξέλεγκτα στη χώρα μας και γνωρίζουν αλματώδη άνοδο τα τελευταία χρόνια, την παρουσία διαρκώς μηχανισμού ελέγχου και εποπτείας αγοράς και των παρεχόμενων υπηρεσιών. Έτσι, θεσμοθετούνται οι όροι που θα διέπουν την αγορά, ρυθμίζονται τα θέματα της αδείας, καθορίζεται η αρμόδια Αρχή, η Επιτροπή Εποπτείας και ελέγχου παιγνίων, ορίζεται ο Κανονισμός της, καθορίζονται οι χώροι που θα διεξάγονται αυτά, ορίζεται στο 80% το ελάχιστο αποδιδόμενο ποσοστό κέρδους στους παίκτες, προβλέπονται οι όροι συμμετοχής των παιχτών, οι τρόποι προστασίας των ανηλίκων, η έκδοση ατομικής κάρτας παίκτη για την συμμετοχή σε τυχερά παίγνια που διεξάγονται είτε με τα παιγνιομηχανήματα είτε στο ίντερνετ, η διαδικασία γνωστοποίησης στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, ο τρόπος εμπορικής επικοινωνίας. Η διεξαγωγή όλων των μορφών τεχνικών ψυχαγωγικών παιγνίων είναι ελεύθερη από τον όρο της τήρησης του νόμου προϋποθέσεων, ενώ τα μηχανήματα θα εκδίδουν απόδειξη εσόδων.

Ρυθμίζονται τέλος τα θέματα αδειοδότησης και χορηγείται μία άδεια στον ΟΠΑΠ για 16.500 παιγνιομηχανήματα, εκ των οποίων τα 15.000 θα πάνε στον ΟΠΑΠ και τα 1500 στον ΟΔΙΕ Α.Ε.. Ακόμη θα επιτρέπεται εντός της ελληνικής επικράτειας η διεξαγωγή τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου μόνον ύστερα από χορήγηση ειδικής άδειας, ενώ επιτρέπεται σε κεφαλαιακές εταιρείες με καταβεβλημένο κεφάλαιο τουλάχιστον 200.000 € να συμμετέχουν σε διεθνείς διαγωνισμούς για τη χορήγηση άδειας διενέργειας τυχερών παιχνιδιών, ενώ η συμμετοχή του σε αυτό προϋποθέτει εγγυητική 100.000 € από την τράπεζα που είναι εγκατεστημένοι και λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα.

Ορίζονται, ακόμα παράβολα και τέλη, η συμμετοχή του δημοσίου στα έσοδα και κάθε μορφής υποβαλλόμενοι φόροι. Προβλέπται οι διοικητικές κυρώσεις που δύνανται να επιβληθούν σε περίπτωση παραβίασης των όρων και ρυθμίσεων του κεφαλαίου και των κανονιστικών αποφάσεων που εκδίδουν και ορίζονται οι μεταβατικές αποφάσεις.

Θα ήθελα, εν κατακλείδι επ΄ αυτού, όμως, κύριε Υπουργέ, να πω ότι η πραγματικότητα απέχει πολύ σε σχέση με τα προβλεπόμενα 35.000 μηχανήματα σε όλο τον ελλαδικό χώρο.

Δηλαδή, η προηγούμενη εμπειρία έδειξε ότι τα μηχανήματα στον ελλαδικό χώρο ήταν περίπου 200.000. Εάν θέλουμε να τα συνδέσουμε με το ειδικότερο οικονομικό πρόβλημα που έχει η χώρα σήμερα, και να το δούμε σε μια λογική ότι εκτός του ΟΠΑΠ, θα καλυφθούν τα καζίνο, τα πλοία, τα καταστήματα, καφέ ίντερνετ κ.ο.κ., εκτιμώ ότι ακόμα και εάν δεν πάμε στη λογική της πραγματικής διάστασης που είχε παλιότερα δηλαδή 200.000 κομμάτια, και πάμε στα 100.000 κομμάτια, μπορεί η ελληνική πολιτεία να προσποριστεί πόρους με ένα ετήσιο τέλος της τάξης των 2000 € ανά κομμάτι. Με τον τρόπο αυτό θα εισέρχονται στα ταμεία του ελληνικού δημοσίου περίπου τα 200 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Αυτό, εκτιμώ ότι πρέπει να το δείτε, και ίσως θα πρέπει να αναθεωρήσετε τους αρχικούς σας σχεδιασμούς σε σχέση με το μέγεθος και τον αριθμό των μηχανημάτων όσον αφορά τα παίγνια. Σας ευχαριστώ.

Προηγούμενο άρθρο Συνεχίζει τις παρεμβάσεις για το οδικό δίκτυο Πύλης και Καλαμπάκας η Περιφερειακή Ενότητα Τρικάλων
Επόμενο άρθρο Παρέμβαση Ν. Λέγκα για το ΙΚΑ Καλαμπάκας