Ειδήσεις

Συν-οδεύοντας! Ποιο κριτήριο, άραγε, μπορεί να μας βοηθήσει να διακρίνουμε αλάνθαστα τί θεωρείται Εκπαιδευτική Σχολική Επίσκεψη;


Με τη βεβαιότητα ότι περιγράφω εμπειρία γνώριμη, τουλάχιστον σε εκείνους που δεν αναζητούν σε μία σχολική εκδρομή το περιστασιακό άλλοθι της φυγής για εκτόνωση αλλά την ποιότητα και τη γνώση, τολμώ να πω με σιγουριά ότι η εκπαιδευτική επίσκεψη που πραγματοποίησε πρόσφατα το Μουσικό σχολείο Τρικάλων σε όμορους προορισμούς, απαντά στο αρχικό ερώτημα και θέτει τα κριτήρια για να πραγματοποιηθεί μια εκπαιδευτική σχολική επίσκεψη, όπως ακριβώς το υπαγορεύουν τα προσηγορικά της ! Στη μονοήμερη εκδρομή που πραγματοποίησε ομάδα μαθητών τριών τάξεων του σχολείου μας στις 13 Απριλίου 2016 και την οργάνωσαν, αφιερώνοντας εξωδιδακτικό χρόνο, οι συνοδοί καθηγήτριες Αμαλία Ηλιάδη και Μαρία Αγναντή, φιλόλογοι, οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να κοινωνήσουν πρωτόγνωρα βιώματα.

Με σύμμαχο εαρινές καιρικές συνθήκες, ολάνθιστη φύση και καλή διάθεση προσεγγίσαμε τον πρώτο προορισμό, το μοναστήρι του Αγίου Ιωάννου στη γενέτειρά μου, στο Ζάρκο. Μέσα σε παραδεισένια και συνάμα κατανυκτική ατμόσφαιρα, οι μαθητές ξεναγήθηκαν και γνώρισαν την ιστορία της μονής.

Επόμενος προορισμός μας το Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας. Κανείς δεν φανταζόταν ότι σε απόσταση αναπνοής από το σχολείο μας φιλοξενείται πλούτος ευρημάτων σε μόνιμη έκθεση αντιπροσωπευτικών υλικών καταλοίπων του θεσσαλικού πολιτισμού από την Παλαιολιθική εποχή έως και τον 19ο αιώνα. Οι μαθητές μας απεκόμισαν σαφώς νέα ερεθίσματα εσωτερικεύοντας μεταγνωστικά την αγάπη για την Τέχνη και τη διάδοσή της, πράγμα που δύσκολα επιτυγχάνεται στην αίθουσα διδασκαλίας με την επιβεβλημένη από το εκπαιδευτικό σύστημα καθημερινή αποστήθιση, πολύ συχνά, δε, μέσω κακοπληρωμένων, αδαών και «αφυδατωμένων» πομπών…

Η διαδρομή προς τον παραδοσιακό οικισμό Αμπελάκια Λάρισας ήταν απολαυστική καθώς η ανοιξιάτικη φύση μας συντρόφευε παντού! Μάρτυρας το γεγονός ότι οι μαθητές άφησαν στην άκρη τα κινητά τους τηλέφωνα και φωτογράφιζαν αχόρταγα με τη μνήμη τους το χρωματιστό τοπίο που, όσο ανηφορίζαμε, δεν έπαυε να μας εκπλήσσει! Αρχοντικά σπίτια, όμορφες εκκλησιές, λιθόστρωτοι δρόμοι και ανάμεσά τους δεσπόζον το απαράμιλλης αισθητικής αρχοντικό του Γεωργίου Μαύρου ή Σβάρτς. Οι μαθητές γνώρισαν το Αρχοντικό, που διατηρείται ακόμα και είναι επισκέψιμο και πέτρινο, τριώροφο, με τον πάνω όροφο να προεξέχει ελαφρά. Το κτίριο διαθέτει ξύλινη επένδυση και πλούσια διακόσμηση που περιλαμβάνει τοιχογραφίες, και ξυλόγλυπτα ταβάνια. Στη συνέχεια, χορτάτοι από πλούσια βιώματα , απολαύσαμε όλοι μαζί τα νόστιμα εδέσματα τοπικής ποιοτικής ταβέρνας.

Μετά το (οικογενειακής ατμόσφαιρας) μεσημεριανό γεύμα σε εκλεκτή ταβέρνα στα Αμπελάκια, επισκεφτήκαμε το παραλιακό χωριό Στόμιο αγναντεύοντας την ήρεμη θάλασσα, περπατώντας πλάι της. Με δυσκολία την αποχωριστήκαμε αδημονώντας όμως για τον επόμενο προορισμό μας, το κέντρο της Λάρισας και το αρχαίο θέατρο που της προσθέτει αίγλη άλλης εποχής. Θαυμάσαμε το μεγαλοπρεπές μνημείο και απολαύσαμε κατόπιν τη βόλτα μας στην πολύβουη αγορά της πόλης. Αργά το απόγευμα επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο μας παίρνοντας το δρόμο της επιστροφής με απόλυτη αίσθηση ακρίβειας στην τήρηση του χρόνου , με σεβασμό και συνέπεια στους μαθητές μας. Γεμάτη ικανοποίηση από τη συνεργασία και τη συναδελφοσύνη με την Αμαλία Ηλιάδη και συγκινημένη από το ήθος των παιδιών που επιλέξαμε στο υλοποιημένο κατ΄ευχήν πολιτιστικό πρόγραμμα, τώρα που γράφονται τούτα τα πολύτιμα για όλους μας βιώματα, θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους γονείς που με ευγενική και συνεργάσιμη διάθεση μας εμπιστεύτηκαν τα παιδιά τους. Είμαι σίγουρη ότι η εκδρομή μας βοήθησε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας να βιώσουν το μορφωτικό χαρακτήρα καθώς και την ψυχική ανάταση που αφειδώλευτα προσφέρεται μέσω σχολικής εκδρομής, όταν δεν χάνει το νόημά της. Σε εποχή που, αφενός ο «πολιτισμός της εικόνας» και του «Like» απειλεί να ξεκάνει ό,τι απόμεινε στην ψυχή μικρών παιδιών (και μεγάλων) και που το στείρο εκπαιδευτικό μας σύστημα επιμένει να θεωρεί «χαμένο» τον χρόνο που αφαιρείται από την παραδοσιακή διδασκαλία στην τάξη αφετέρου, οι ποιοτικά οργανωμένες σχολικές εκδρομές από εκπαιδευτικούς που αγαπούν και τιμούν το λειτούργημά τους , θα αποτελούν πάντα αναγκαία και ικανή συνθήκη για ένα αναβαθμισμένο, ελκυστικό και δημιουργικά ικανό Δημόσιο Σχολείο !

Μαρία Αγναντή, φιλόλογος

Προηγούμενο άρθρο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων: Μια εκπαιδευτική εξόρμηση με μορφωτικό χαρακτήρα στα Αμπελάκια Λάρισας
Επόμενο άρθρο Με δυο χάλκινα μετάλλια οι αθλητές του ΑΠΣ Τρίκαλα στους πανελλήνιους σχολικούς αγώνες πάλης