Διαφορετικές εμπειρίες ανάγνωσης για παιδιά στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Τ


Tags |

Το Σάββατο 2 Απριλίου, Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, ξεκίνησε στη Δημοτική Βιβλιοθήκη η υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Συλλέγω Εμπειρίες» οι εκδηλώσεις του οποίου εντάσσονται στο πλαίσιο του προγράμματος «Ταξίδι προς το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος», που υλοποιείται με την αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), από το ΚΠΙΣΝ σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή (www.nationalopera.gr) και το FutureLibrary (www.futurelibrary.gr) και με την υποστήριξη της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος (www.nlg.gr).
Οι 87 Δημόσιες και Δημοτικές Βιβλιοθήκες σε όλη την Ελλάδα που συμμετέχουν στη γιορτή, πραγματοποιούν παράλληλα το πρόγραμμα, προτείνοντας στα παιδιά ένα βιβλίο και μια διαφορετική εμπειρία ανάγνωσης κάθε μέρα, μέσα από ποικίλα εργαστήρια.
Το Σάββατο 2 Απριλίου τα παιδιά γνώρισαν με αφορμή τη λέξη –κλειδί Θέα: όταν ένα βιβλίο μιλάει για ένα άλλο, το βιβλίο «Η ιστορία του Ηλία που αγαπούσε τα βιβλία» της Τζούλια Ντόναλντσον, όπου πρόκειται για ένα βιβλίο-έκπληξη που δεν τελειώνει ποτέ, με την Νηπιαγωγό -συγγραφέα Κατερίνα Παπανικολοπούλου. Τα παιδιά μέσα από την ιστορία ανακάλυψαν πως όλα τα ζώα ανεξαιρέτως, είχαν να συστήσουν κάποιο αγαπημένο τους βιβλίο. Η κα. Παπανικολοπούλου έκανε τα παιδιά να μαντέψουν, να φανταστούν, να ψάξουν την επόμενη σελίδα και τη μεθεπόμενη ως το τέλος. Κρυμμένα ζώα και αντικείμενα έπλεξαν την ιστορία. Παιδιά από 3 έως 10 ετών έγιναν ένα και βούτηξαν στην ιστορία του Ηλία που αγαπούσε τα βιβλία. Και έπειτα σε μια γιορτή παραμυθιού έφτιαξαν πεταλούδες πολύχρωμες, ριγέ, πουά με ζωγραφιές και θύμισε η βιβλιοθήκη την κοιλάδα των πεταλούδων της Ρόδου έτσι πως χαίρονταν και χόρευαν στον αέρα.
Τα παιδιά άνοιξαν μια ζεστή αγκαλιά για το βιβλίο στις 2 Απριλίου και η γλυκιά μας συγγραφέας κα. Παπανικολοπούλου με τη ζεστή, παραστατική πολυπαρουσιάση της μας αγκάλιασε όλους μας.
Τη Δευτέρα 4 Απριλίου η λέξη – κλειδί της ημέρας ήταν η Συλλογή: η ποίηση στη βιβλιοθήκη. Οι μαθητές της Δ’ Τάξης του 3ου Δημοτικού Σχολείου Τρικάλων με εμψυχώτρια την ηθοποιό και θεατροπαιδαγωγό Βίκυ Ιακωβάκη, γνώρισαν το βιβλίο του Αλέξη Κυριτσόπουλου «Πηγαινέλα στα σύννεφα» ένα παραμύθι εμπνευσμένο από τα ποιήματα του Γιώργου Σαραντάρη. Στη βιβλιοθήκη πραγματοποιήθηκε βιωματική προσέγγιση της ποίησης μέσα από ασκήσεις και θεατρικό παιχνίδι και στήθηκε ένα μικρό αυτοσχέδιο εργαστήρι γραφής, όπου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να διερευνήσουν τις δυνατότητες των λέξεων που αναφέρθηκαν στα ποιήματα και να δημιουργήσουν δικούς τους πρωτότυπους ποιητικούς στοίχους.
Την Τρίτη 5 Απριλίου μαθητές του 6ου Δημοτικού Σχολείου με αφορμή τη λέξη –κλειδί Υλικά: τα εικαστικά στη βιβλιοθήκη γνώρισαν το βιβλίο της Σαμάνθα Φρίντμαν « Ο κήπος του Ματίς» με τη βοήθεια της βιβλιοθηκονόμου- παιδαγωγού Τζένης Ρώσσιου. Μια μέρα ο καλλιτέχνης Ανρί Ματίς έκοψε ένα κομμάτι ασπρο χαρτί σε σχήμα μικρού πουλιού… Ετσι ξεκίνησε η ιστορία για μια νέα τέχνη, τις οποία αντιπροσωπευτικά δείγματα παρουσιάζονται στο βιβλίο καθώς εμπεριέχει οκτώ έγχρωμες αναπαραγωγές οκτώ έργων του Ματίς. Ακολούθησε εργαστήριο κολάζ με τους μαθητές να δημιουργούν τα δικά τους μοναδικά έργα.
Την Τετάρτη 6 Απριλίου πραγματοποιήθηκε η αφήγηση του βιβλίου «Ο πιλότος και ο μικρός πρίγκιπας» του Peter Sis με την αφηγήτρια παραμυθιών Μαρία Κατσανούλη και τη συμμετοχή μαθητών του 1ου Δημοτικού Σχολείου Τρικάλων. Το βιβλίο αυτό αποτελεί μια γεμάτη ευαισθησία αφήγηση της ζωής του συγγραφέα του Μικρού Πρίγκιπα και ταυτόχρονα ένα συναρπαστικό χρονικό του πώς η αεροπλοΐα άλλαξε την ανθρωπότητα. Η λέξη της ημέρας ήταν η κλίμακα: μεγαλώνοντας και μικραίνοντας μέσα στα βιβλία. Αφού άκουσαν την εντυπωσιακή ζωή του πασίγνωστου πιλότου και διάσημου συγγραφέα, τα παιδιά συζήτησαν με την αφηγήτρια για το πότε ο ήρωας μέσα από τις πράξεις του, τις σκέψεις του και τα όνειρά του αισθάνθηκε μεγάλος αν και ήταν μικρός, ή αισθάνθηκε μικρός αν και ήταν μεγάλος. Στη συνέχεια, συζήτησαν την αλλαγή κλίμακας στη χρήση των αεροπλάνων που ήταν το μεγάλο πάθος του ήρωα και τέλος αφού περιέγραψαν πότε τα παιδιά, ακούγοντας την ιστορία, αισθάνθηκαν ότι ο άνθρωπος είναι μια κουκίδα μέσα στο σύμπαν και πότε ότι αναμετρήθηκε μαζί του, Τέλος, περιέγραψαν μια εικόνα όντας οι ίδιοι, με τη φαντασία τους, πιλότοι που αποτυπώνει συγχρόνως το μικρό και το μεγάλο, και πριν φύγουν την ζωγράφισαν.