- 3KALANEWS - https://www.3kalanews.gr -

Περιβαλλοντικές δράσεις για παιδιά

Στο πλαίσιο διαφόρων Περιβαλλοντικών Προγραμμάτων -Θεματική Ενότητα των Δραστηριοτήτων- που πραγματοποιούνται όλη τη διδακτική χρονιά στο Κ. Δ. Α. Π. «Φρούριο» του 1ου Δημοτικού Σχολείου Τρικάλων, του Δήμου Τρικκαίων   και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος (5 Ιουνίου), τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί του Κέντρου  Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών «Φρούριο», οργάνωσαν και πραγματοποίησαν   διάφορες Περιβαλλοντικές δράσεις και αποδράσεις, οι οποίες  υλοποιήθηκαν  από αρχές  Μαρτίου έως και τέλη Μαΐου.

Στο Κ.Δ.Α.Π. «ΦΡΟΥΡΙΟ» ευελπιστούμε να δημιουργήσουμε μικρούς «ενεργούς  πολίτες», με κοινωνική συνείδηση και κριτική σκέψη. Γι’ αυτό η συμμετοχή μας στο Πρόγραμμα : «Άνθρωπος, Περιβάλλον και Ποιότητα Ζωής», που εκπονήθηκε   με το  Περιβαλλοντικό Σχέδιο Εργασίας (PROJECT), τη φετινή χρονιά, αποτελεί προτεραιότητά μας.

Στο πλαίσιο του παραπάνω προγράμματος ανταποκρινόμαστε και στο στόχο των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών, για ευαισθητοποίηση των παιδιών σε Περιβαλλοντικά Θέματα.

Με σύνθημα : «Η βιωματική μάθηση αποτελεί ουσιαστικό δρόμο για τη γνώση», μας απασχόλησαν  ποικίλες βιωματικές θεματικές ενότητες. Καθώς, η ανάγκη σεβασμού και προστασίας του περιβάλλοντος, τόσο του κοινωνικού όσο και του φυσικού, καθίσταται επιβεβλημένη, διότι μέσα από αυτόν πηγάζει η πραγματική ποιότητα ζωής.

 

Έτσι, ευελπιστούμε  πως ο ρόλος του Περιβαλλοντικού Προγράμματος, που υλοποιήθηκε , θα αποβεί δυναμικός  και θα καλλιεργήσει στα παιδιά περιβαλλοντική συνείδηση, αξίες και αρχές, ώστε να σέβονται το φυσικό τους περιβάλλον, την κοινωνία και κατ’ επέκταση τον ίδιο τους τον εαυτό.

Το Σχέδιο Εργασίας (τετραμήνου) αναπτύχθηκε  με έναν παιδαγωγικό τρόπο ομαδικής διδασκαλίας, ώστε να ωθήσει δημιουργικά τις ενδογενείς δυνάμεις των παιδιών και των εκπαιδευτικών – εμψυχωτών, οδηγώντας τους μέσα από τη γνώση και τις δεξιότητες, στην ενεργό συμμετοχή, με τη σύνθεση όλων των οργανωμένων δραστηριοτήτων της δομής. Βασιστήκαμε στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο.

 

 

 

 

 

Με σκοπό την καλύτερη δυνατή οργάνωση και πραγματοποίηση των Καλοκαιρινών Γιορτών  των παιδιών, εντάχθηκαν  και  οι επισκέψεις μας, σε διάφορα μέρη που  επιλέχθηκαν  μαζί με τα παιδιά.

Στόχος μας είναι η  παρουσίασή τους:

 

1η Παρουσίαση: «ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ  ΔΡΩΜΕΝΟΥ  ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ»

την Παρασκευή 9 Ιουνίου, στις 19:00, στο θεατράκι του Ληθαίου, πίσω από του Μουσείο Τσιτσάνη.

Με θέμα: «Το χθες και το σήμερα στην Πόλη μας, που εξελίσσεται».

 

2η Παρουσίαση: «ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ»

Την Παρασκευή 16 Ιουνίου, στις 19:00  στον προαύλιο χώρο μας,(Δερβενακίων & Πιτσάκου)

Με θέμα: «Η μουσική ενώνει του ανθρώπους».

 

 

                ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ

Σκοπός μας ήταν  να αισθανθούμε βιωματικά, μέσα από τις «αποδράσεις»  και δράσεις στη φύση, το νερό, τα δέντρα, τα ζώα….. να νοιώσουμε  σαν συνέχεια όλων, που είναι δίπλα μας… Ένα «νήμα σε ύφανση» που το  λέμε χαλί-Γη.

Η γνώση  έρχεται να κουμπώσει, είναι συμπλήρωμα μιας εσωτερικής αφύπνισης.

Στόχος μας ήταν τα παιδιά να δημιουργήσουν ένα θετικό κλίμα μάθησης και να αναπτύξουν πρωτοβουλίες ως προς «παρεμβάσεις ή ιδέες».

Έτσι, επιχειρήσαμε να «εκμεταλλευτούμε» δημιουργικά τις ενδογενείς δυνάμεις του παιδιού, οδηγώντας το ουσιαστικά στην αυτομόρφωση και τον ενεργό ρόλο, που οφείλει να έχει ως μελλοντικός πολίτης μια πολυπολιτισμικής κοινωνίας.

Βασικό μας μέλημα ήταν όχι μόνο η ανάπτυξη της οικολογικής συνείδησης του παιδιού, αλλά και η θεώρηση του ευρύτερου ανθρώπινου περιβάλλοντος ως προέκτασης του οικογενειακού. Έτσι, μέσα από αυτό κατανοεί τόσο την αναγκαιότητα σωτηρίας του φυσικού περιβάλλοντος, που μας φιλοξενεί, όσο και τη δύναμη του πλούτου και την αναγκαιότητα της πολυπολιτισμικής προσέγγισης του ανθρώπινου πολιτισμού.

Μερικοί στόχοι που επιτεύχθηκαν:

 

1.Ως προς το γνωστικό αντικείμενο:

 

2.Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία:

 

3.Ως προς τη χρήση των νέων τεχνολογιών:

 

Επιμέρους Στόχοι:

Καθώς κάναμε ένα γοητευτικό «ταξίδι» στη φύση:

 

 

Συνοπτική περιγραφή Περιβαλλοντικών Δράσεων 

Η Δράση άρχισε!!! Τα παιδιά ένοιωσαν και αφουγκράστηκαν τη φύση.

«Ο πολιτισμός σε κάθε βήμα». Πήγαμε πολλές βόλτες,  αποδράσεις και δράσεις στον τόπο που ζούμε. Προσέξαμε, πολλές γωνιές που διηγούνται μια δική τους  ιστορία. Η μία ενώνεται με την άλλη μ’ έναν μίτο, κι όλες μαζί οι ιστορίες κάνουν τη μεγάλη ιστορία του τόπου μας και των ανθρώπων της, παλιών και νέων.

 

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ

 

Αρχές Μαρτίου

Επιλέξαμε το θέμα, προσδιορίσαμε τους στόχους, σχεδιάσαμε τις επιμέρους δράσεις, έγινε συγκρότηση ομάδων, καθώς και ανάθεση εργασιών σε διάφορα επίπεδα.

 

Τετάρτη  15-Μαρτίου

Υιοθετούμε έναν κήπο στην αυλή μας. Καθαρισμός, σκάψιμο, προετοιμασία για δεντροφύτευση.

 

Πέμπτη  16- Μαρτίου

Αίτημα στο τμήμα πράσινου του Δήμου Τρικκαίων, για παροχή θάμνων και λουλουδιών.

 

Παρασκευή 17-Μαρτίου

Φροντίδα και μεταφορά χώματος στον  “κήπο μας”.

 

Δευτέρα 20-Μαρτίου

Εαρινή Ισημερία – Ημέρα Άνοιξης, συζήτηση και ζωγραφική.

 

Τρίτη  21-Μαρτίου

Μεταφορά φυτών από το τμήμα πράσινου του Δήμου. Δενδροφύτευση από την Περιβαλλοντική Ομάδα των μεγάλων παιδιών.

 

Πέμπτη  23-Μαρτίου

Με σύνθημα “ένας κήπος στην αυλή μας, ομορφαίνει τη ζωή μας”,  ολοκληρώθηκαν οι φυτεύσεις των βολβών και των λουλουδιών.

 

Τετάρτη 5-Απριλίου

Στις 6:00-7:30, ταξιδέψαμε σε κόσμους μαγικούς, νήπια και Πρωτάκια,  μέσα από το Παραμύθι “Η κόρη του μύλου και το ποτάμι” της κ. Λίτσας Γκούμα.

 

Παρασκευή 28-Απριλίου

Περίπατος  από το Κ.Δ.Α.Π. «ΦΡΟΥΡΙΟ» έως  τον Ζωολογικό κήπο και τον Προφήτη Ηλία.

 

Τρίτη 2- Μάη

Με την έγκριση του αιτήματός μας  από την κ. Μαντζανά, διευθύντρια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, ξεναγηθήκαμε στο Ιστορικό Βυζαντινό Κάστρο,  στο Φρούριο, στο θέατρο και στο Ρολόι. Ακολούθησε παρουσίαση ιστορικών στοιχείων και σκίτσο – ζωγραφική .

 

Τετάρτη 10-Μάη

Παρουσίαση της διαδικασίας της φωτοσύνθεσης μέσω Η/Υ και Προτζέκτορα, εργασία μαθητών, φύλλα εργασίας για παιδιά 11- 12 ετών. Πληροφορίες για την ανάπτυξη των φυτών

 

Παρασκευή 12- Μάη

Πεζοπορία από τον οικισμό  Τρίκκη έως τη Γέφυρα Βαμβέτσου (ιστορικό πέτρινο Γεφύρι) στη Σωτήρα. Βόλτα παραποταμίως και παρατήρηση των ζαρκαδιών, που συναντήσαμε στο λόφο σε περιφραγμένο χώρο, καθώς και δέντρων (ελιές, μηλιές ,κ.ά.)

 

Σάββατο 13- Μάη

Βαρκάδα από την θεατρική ομάδα,  στο ποτάμι και πορεία δια μέσου της όχθης του ποταμού, από  την κεντρική γέφυρα μέχρι το Τζαμί, τα Λουτρά  και το θεατράκι στο οποίο θα γίνει η παράστασή  μας.

 

Τρίτη 16- Μάη

Ξενάγηση στο Μουσείο Τσιτσάνη, κατόπιν συνεννόησης με τον κ. Στέλιο Καραγιώργο, «γνωριμία» με τον Τρικαλινό  δημιουργό και το έργο του.

Επιπλέον, έγινε ξενάγηση στην  έκθεση ξυλογλυπτικής, καθώς και παρουσίαση ξυλογλυπτικής στα παιδιά, από το ΕΠΑΣ Καλαμπάκας. Ακολούθησε  περίπατος  στον προαύλιο χώρο έως το θεατράκι στην όχθη του Ληθαίου, και στο Τζαμί.

 

 

 

Πέμπτη 18-Μάη

Κατασκευές μουσικών οργάνων, με “άχρηστα υλικά” στα πλαίσια της ανακύκλωσης και με στόχο τη χρησιμοποίησή τους στην εκδήλωση.

 

 Δευτέρα 22-Μάη

Απόδραση των νηπίων και της πρώτης τάξης στη φύση με Περιβαλλοντικά παιχνίδια… στο κοντινό μας  Πάρκο Φιλίας.

 

Πέμπτη 25-Μάη

Κατασκευές μουσικών οργάνων, με υλικά από τη φύση στα πλαίσια της ανακύκλωσης και με στόχο τη χρησιμοποίησή τους στην εκδήλωση.

 

Δευτέρα 29-Μάη

Απόδραση της δευτέρας, τρίτης και τετάρτης  τάξης στη φύση με περίπατο παραποταμίως, με Περιβαλλοντικά παιχνίδια… σε κοντινό  πάρκο-παιδική χαρά, στους πρόποδες του Προφήτη Ηλία.

 

Τρίτη 30- Μάη

Ενημέρωση από ειδικούς,  για τα οφέλη της μετακίνησης με ποδήλατο, καθώς και για κανόνες οδικής συμπεριφοράς. Ποδηλατάδα στην πόλη μέσω του ποδηλατοδρόμου (βιωματική προσέγγιση-δράση), κατόπιν συνεργασίας με τον Υπεύθυνο  του ποδηλατικού συλλόγου Τρικάλων, κ. Ηλία Ζηντζιόβα, η Περιβαλλοντική ομάδα μεγάλων παιδιών με συνοδεία εκπαιδευτικών.

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Η αξιολόγηση του σχεδίου εργασίας έγινε σ’ όλη τη διάρκεια της υλοποίησής του, η οποία οδήγησε σε ανάλογες τροποποιήσεις, όπου κρινόταν απαραίτητο. Συγκεκριμένα οι εκπαιδευτικοί-εμψυχωτές, κατέγραφαν το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή των παιδιών, παρακολουθούσαν την καταλληλότητα και την απήχηση των διδακτικών μεθόδων, τους στόχους και την ανάπτυξη των επιδιωκόμενων ικανοτήτων, αλλά και ανατροφοδοτούσαν το πρόγραμμα με τα κατάλληλα ερεθίσματα.

Η ΥΠΕΥΘΥΝΗ

ΤΟΥ Κ.Δ.Α.Π. ΦΡΟΥΡΙΟ

ΜΑΡΙΑ  ΠΑΛΑΒΡΑ